Fremhevet innlegg

Min overvektoperasjon Til deg som lurer eller har tatt overvektoperasjon, enten det er Gastric sleeve eller GBP. http://www.z...

søndag 26. juni 2016

Sleeveoperasjonen

Gastric Sleeveoperasjonen


Her ønsker jeg å fortelle litt om mine opplevelser fra før og etter operasjonen. Alt startet i januar 2015, med kostveiledning og trening, som jeg tidligere har fortalt om tidligere i bloggen.
Kom inn på operasjonskolen, som var svært nyttig, her lærte jeg om alt før og etter operasjonen, alle forberedelser, som vitaminer man måtte ta, hva som kunne skje av komplikasjoner etter operasjon.

Jeg gjorde lange undersøkelser og innhentet tilbakemeldinger fra andre som hadde tatt operasjon. Hørte på de som valgte Gastric baypass og de som valgte Gastric sleeve, studerte nøye forskjellen på etter komplikasjoner ved de 2 ulike operasjonene.
Etter nøye undersøkelser ble beslutningen tatt, med sammenhengen at jeg da veide 85 kg og hadde en BMI på 35, bestemte jeg meg for gastric sleeve.

Jeg var nødt til å slutte å røyke, motivasjonen til operasjonen, så var valget ganske enkelt, jeg sluttet å røyke, ca 6 uker før operasjonen, og kunne være stolt som røykfri person på operasjonsagen og kan meddele det at jeg i dag er røykfri.




På selveste operasjonsagen 

3 uker før operasjon begynte jeg på det som heter "3 ukers kuren" " Knekkebrødkuren", levde da på 900 kcal pr dag. maten besto av knekkbrød med magert pålegg til frokost, lunsj, kvelds. Og spiste fisk, magert kjøtt som kyllingfile og svinefile, og spiste masse grønnsaker. Til mellommåltider spiste jeg mye yoghurt 0% gresk og Skyr.
Merket at cm gikk innover og vektnålen sto på 80 kg operasjondagen. Omstilte hodet sakte med sikkert. (Dette er svært viktig, at hele deg er med på hele prosessen, og gjerne for resten av livet skal du tenke som en slank person.)

7. april var dagen der, møtte opp på sykehuset i Vestfold, fastende på avdeling for sykeligovervekt kl. 6.45 og var den første på listen som skulle inn på operasjonsbordet. Med lekre sorte stayups DVT- strømper på beina. Ble jeg kjørt inn på operasjonsbordet ca kl 7.30.
Operasjonen gikk fort over og var ferdig operert omtrent en halvtime senere. Våknet opp med enorme luftsmerter, trodde i grunnen jeg skulle sprenges.
Akkurat i øyeblikket må jeg si jeg angret. "Tenkte nå har jeg gjort noe dumt!" 
Smertestillende hjalp i grunnen dårlig og resten av dagen gikk med oppkast og mye smerter, det som hjalp, var Paracet stikkpiller. Kunne kun drikk litt vann første dagen, dag2 fikk jeg litt suppe og vann mye sure oppstøt og oppkast, Trodde i grunnen magen min skulle komme opp i halsen. Blodsukkeret mitt var svært høyt, og ble stikket flere ganger i fingrene og fikk insulin morgen, middag og kvelds. Sykepleieren sa til meg at sleeveoperasjon ofte kunne være slik, de første dagene.
Dag 2 ble jeg skrevet ut kl. 12.



Etter operasjon
Dagene gikk med å jobbe denne luften ut av kroppen, leve på flytende koste i 1 uke for så å gå over på most mat i 3 uker, så skulle jeg begynne på fastføde igjen.
Jeg slappet vel av i ca 3 dager, da luften var ute, var jeg i full gang, energien kom for fullt, og alt ble bedre for hver dag som gikk.
Jeg merket ikke så mye på vektnedgangen i starten, men jeg fikk tilbakemeldinger, at de rundt meg kunne se at jeg ble mindre, eller smalere.














I dag
I dag kan jeg med sikkerhet si, at dette er det beste jeg har gjort mot meg selv, livet er enklere på alle måter, jeg har blitt frisk for diabetes 2, hormonene er blitt normale, jeg svetter ikke lenger, jeg går normalt på toalettet, jeg er full av energi og ikke minst, "kjærste" har jeg fått.
Livet bare lyser, med mange hyggelige kommentarer og blikk, men denne gangen blikk man kan få selvtillit av..
Bare det å kunne gå i klesbutikker å kjøpe klær i normale str. fra 48/46 til 38/36 det er fantastisk.. Olabukser i str 29 tommer.
Jeg sover normalt om natten, ikke søvnapne, ikke munntørr, uthvilt og opplagt når jeg våkner..
Hadde jeg blitt spurt i dag om jeg hadde gjort det igjen "JA" på flekken hadde jeg sagt!!

Når jeg i dag ser på før og etterbildet, må jeg si meg fornøyd som slank person!!!!
Du oppdager mange nye ting på deg selv, du må bli kjent med ny kropp, kragebein, ribbein, brystbein, halebein, ryggraden er plutselig kjennbare og synlige.
Man blir mykere, spenstigere, ta på seg skoene på normal måte, lakke og klippe tå negler, ja du ser "HU" der nede også igjen :-). Oppdager nye ting med kroppen min stadig, sånn er det å bli kjent med den nye kroppen min igjen!!











Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar